rondreis-IJsland.reismee.nl

op naar Sáudarkrókur

Vandaag zijn we begonnen met de Hverfjall te beklimmen. Waar zijn we aan begonnen. De Hverfell is een kegelvulkaan. De Hverfell wordt ook wel de Hverfjall genoemd, over de juiste naamgeving zijn de IJslanders het onderling nog niet eens. Beide namen betekenen hete-bronnen-berg. De vulkaan is ongeveer 2500 jaar geleden in een aantal dagen ontstaan. De uitgestoten lava koelde door water vrijwel onmiddellijk af waardoor de ringvormige vulkaan vrijwel geheel uittefra as en fijn gruis is opgebouwd. De vulkaan is 312 meter hoog, de krater heeft een diameter van ongeveer 1 kilometer en is 140 meter diep, en in het midden van de krater ligt een kleine asheuvel. De kraterwand is via twee niet al te moeilijke wegen te beklimmenen een wandeling rondom levert fraaie vergezichten over het Mývatn meer op, wordt beschreven.Onze ervaring is iets anders. een steile klim de berg op. Omdat de klim naar boven nog al zwaar was besloot Anouk de rug/fototas van Berend zo'n 8 kilo rond te sjouwen en dit de hele ronde. Hierna moest nog even het Dimmuborgir gebied op de foto gezet worden. En dan door naar Godafoss waterval van de goden. Maar liefs 4 watervallen op rij. Ook dezeweer erg mooi. Nadat deze ook op de foto stond door naar de bijzondere kerkjes in Akureyri en Silfrastadir. En als toetje kwamen we nog een openlucht museum met boeren turfhuisjes tegen.

Húsavik

Vandaag doen we een dagje Húsavik. Nadat we de kerk op de foto hadden gezet hebben we na wat twijfel toch maar kaartjes voor Whale watching gekocht. Whales, puffins and sails 4 uur durende vaartochtkunnenwe genieten van spannende avonturen. Met een slagingspercentage van 98% op het spotten van walvissen wordt ons belooft.Als we maar nietbij de andere 2% horen.Omdat we nog wat tijd hebben voordat de boot vertrekt hebben we in de tussentijd een interesante walvismuseum bezocht. Er hangen skeletten van een 10-tal walvissoorten. Al snel is het tijd om terug te gaan naar de haven. Daaraan gekomen krijgen gewatteerde pakken die we aan moeten trekken. Veel te warm denk je nog. Met de ritsen wijd open stap je dan de boot op, Maar al snel op open zee gaan de ritsen dicht. Eerst gaan we naar het puffin(papagaaiduiker)eiland waar duizenden puffins zitten en rond vliegen. Het is een erg leuk gezicht die vogels met hun gekleurde snavels.Na eenhalf uur vertrekken we naar dieper water om de walvissen te zoeken. Berend waarschuwd Anouk nog waarschijnlijk zien weze niet.Dit is een duur vaartochtje op zee. Maar eenkwartier verder wordt er aan boord gegilt.En ja hoor de eerste heb ik gemist stond net een andere kant op te kijken. Maar niet veel later meld de volgende walvis zich. Een humpback whaleofin het Nederlands bultrug.Deze zijn15 tot 17 meter lang en 48 ton zwaar.Steeds dichter komen de bultruggen bij de boot. Er zwemt er eentje zelfs vlakonder de boot door.Wat een ervaring, wat een belevenisis dit. Ik ben nu blij dat we voor de wat grotere boot hebben gekozen. Dit is echt te gek.De tijd gaat snel voorbij.Op de terug wegkrijgen we nog warme chocolademelk met rum en een IJslandse kaneelkoek. En er wordt geklonken op de goede whale watching.Terugin Húsavik hebben in een gezellige klein havenrestaurantje gegeten en terug gereden naar ons hotel. Onder weg kwamen we nog een warenhuis tegen waar ze paprika's telen opaard warmte en nog een openluchtmuseumpje deze ook maar even op de foto gezet. De dag kan niet niet meer stuk.

myvatn

vandaag gaan we naar het myvatn gebied. De letterlijke betekenis van Mývatn is muggenmeer.Maar eerst stoppen we nog bij Námafjall Hverir een gebied van heftige borrelende zwavelpoelen. Het solfatare veld, Hverir, is een van de grootste van IJsland.
Solfataren zijn openingen in de aardkorst waar zwavelhoudende dampen uitkomen.Niet door je neus ademen dus. Er komt veel hete damp vanaf. De pruttelende modderpotten zijn tot redelijk dichtbij te benaderen. Het is een leuk gezicht om de pruttelende grijze modder te zien in een gat omringd met kristallen zwavel.De verschillende kleuren en kristallen zijn geweldig om te zien. Vervolgens hebben we een duik genomen in het natuurbad Jorödin. Hier kun je zwemmen in mineraalrijke geothermische water. Het water was heel warm zodat je soms er even uit moest om af te koelen.

Seydisfjördur en IJslandse paarden rijden

Vanmorgen metteen een afspraak gemaakt voor een avondbuitenrit van 2 uur op natuurlijk een IJslander. Tot 16:30 hebben we de tijd voor een rondrit door Eligsstadir naar Seydisfjördur. Via een hele mooie bergweg over de Fjararheidi. Het was weer een belevenis om door de wolkengrens naar boven te rijden. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan in het vissersdorpje waar we als eerste een mooi blauw kerkje hebben gefotograveerd. Ook aan de binnenkant was bijnaalles blauw.We kregen een klein optreden van een vader en dochtertje die spontaan begonnen te zingen en te spelen op het kerkorgel.Ik kan daar van genieten. Daarna hebben we het technisch museum bezocht. Een leuk klein museumpje met allerlei oude technische apparatenende Old Telegraph Station, ook wel Wathne's House Dezewerd gebouwd in 1894 als een prive-woning voor Noorse ondernemer Otto Wathne. In combinatie met de aanleg van de eerste onderzeese telefoonkabel tussen IJsland en het continent in 1906 werd de eerste telefoon- station in dit land. Deze eerste cross-country telefoonlijn werd uitgevoerd met 14.000 telefoonpalen van Seydisfjordur naar de hoofdstad, Reykjavík. De opening van de vaste lijn 29. september 1906 marks the birthdate of Icelandic telecom. september 1906 markeert de geboortedatum van de IJslandse telecom. Na het museumpje hebben we nog wat foto,s gemaakt van de bijzondere lucht. De tijd gaat snel en al snel moeten we terug voor het paardrijden. Onderweg nog snel een arparte waterval die hoog begint en erachter nog een kleiner watervalletje op de foto gezet.En dan snel weer over de berg terug naar Hallormsstadur voor het paardrij avontuur. Ook van deze rit weer volop genoten. Zelfs weer een keer gegallopeerd en door een meertje gelopen met de paardjes.Ik begin in herhaling te vallen maar wat is het hier mooi. 's avonds nog zeker 2 uur in de hotpool gezeten en genoten van het uitzicht.

naar Hallormsstadur

Vandaag is het veel kouder weer. een graad of 8. Weer alles in de koffer gepropt en de auto zwaar beladen.De eerste stop is in Djupivogur waar we een golfplaten kerkje op de foto hebben gezet. Deze kerkjes zijn kenmerkend voor Oost- IJsland.Vervolgens hethaventje. Waar vele meeuwen zich te goed deden aan het visafval.Een kunstenaarmuseum die een verzamelingwalvisbotten had. Eneen wandeling door een vogelgebied.En dan moeten we op gaan schieten om nog voor het eten bij het hotel te komen. Want de restaurants zijn er in dit gebied niet veel. En dat viel niet zo mee 50 kilometer over een zand/grintpad met ook wat grotere stenen over de hoge bergen heen.Door de wolken(grens).Het is weer IJsland beleven. De auto ziet er niet meer uit. Vanavond heerlijk gegeten van het buffet. Veel vis waaronder veel zalm. Daarna hebben Anouk en ik heerlijk genoten in de hotpool buiten met een heel mooi uitzicht.

op IJslanderse paarden rijden

Vanmorgen vroeg op want we moeten om 10:00 op de manege zijn voor een mooie buitenrit. Best spannend vind ik het weer. Maar alles gaat goed. Zo'n paardje wil ik ook, ze rijden zo lekker vlak in de tölt. Na de rit van een uur, ik voel mijn spiertjes in mijn benen wel, hebben het stadje Hofn verkent. En daar het gletsermuseum bezocht. Vervolgens zijn we naar een pets zoo geweest. Waar Anoukde geitjes heeft gedreseerd en een konijntje van 3 weken oud mocht vast houden. Schattig. Voorde meesten mensen in IJsland zijn deze dieren bijzonder, ze kennen deze dieren niet.

hotel verder, gletser en gletsermeer

Vandaag hebben we veel gletserijs in de zongezien. Vooral het gletsermeren Breidarlon enJökulsarlon waren erg mooi. Anouk heeft op een stuk gletserijs gestaan. Je moet maar naar de foto's kijken dat zegt genoeg. Pas heel laat in hofn aan gekomen. tijd te kort.

strand/kust dagje

Vandaag zijn we terug gereden richting Vik naar Dýrholaey. Bij Fjadrargljufur zijn we als eerste gestopt waar we de mossen en bloementjes die op de lavavelden groeien te fotograveren. En daarna weer een stukje verder waar we steentjes hebben gestappeld IJslandse traditie in dat gebied. Vanaf die plek konde we ook mooi de gletser die in de verte lagbekijken. Daarna op naar Dýrholaey waar we op zoek gingen naar de papegaaiduikers. Na wat zoeken hebben we ze gevonden. Het was alleen moeilijk om er dichter bij te komen om ze goed op de foto te krijgen.Het zijn erge leuke beestjes om te zien, met hun mooi gekleurde snavels. De laatste stop was het zwarte strand vanVik. We hebben daar heerlijk over het strand gewandeld. De zeelucht doet ons altijd goed.