rondreis-IJsland.reismee.nl

Húsavik

Vandaag doen we een dagje Húsavik. Nadat we de kerk op de foto hadden gezet hebben we na wat twijfel toch maar kaartjes voor Whale watching gekocht. Whales, puffins and sails 4 uur durende vaartochtkunnenwe genieten van spannende avonturen. Met een slagingspercentage van 98% op het spotten van walvissen wordt ons belooft.Als we maar nietbij de andere 2% horen.Omdat we nog wat tijd hebben voordat de boot vertrekt hebben we in de tussentijd een interesante walvismuseum bezocht. Er hangen skeletten van een 10-tal walvissoorten. Al snel is het tijd om terug te gaan naar de haven. Daaraan gekomen krijgen gewatteerde pakken die we aan moeten trekken. Veel te warm denk je nog. Met de ritsen wijd open stap je dan de boot op, Maar al snel op open zee gaan de ritsen dicht. Eerst gaan we naar het puffin(papagaaiduiker)eiland waar duizenden puffins zitten en rond vliegen. Het is een erg leuk gezicht die vogels met hun gekleurde snavels.Na eenhalf uur vertrekken we naar dieper water om de walvissen te zoeken. Berend waarschuwd Anouk nog waarschijnlijk zien weze niet.Dit is een duur vaartochtje op zee. Maar eenkwartier verder wordt er aan boord gegilt.En ja hoor de eerste heb ik gemist stond net een andere kant op te kijken. Maar niet veel later meld de volgende walvis zich. Een humpback whaleofin het Nederlands bultrug.Deze zijn15 tot 17 meter lang en 48 ton zwaar.Steeds dichter komen de bultruggen bij de boot. Er zwemt er eentje zelfs vlakonder de boot door.Wat een ervaring, wat een belevenisis dit. Ik ben nu blij dat we voor de wat grotere boot hebben gekozen. Dit is echt te gek.De tijd gaat snel voorbij.Op de terug wegkrijgen we nog warme chocolademelk met rum en een IJslandse kaneelkoek. En er wordt geklonken op de goede whale watching.Terugin Húsavik hebben in een gezellige klein havenrestaurantje gegeten en terug gereden naar ons hotel. Onder weg kwamen we nog een warenhuis tegen waar ze paprika's telen opaard warmte en nog een openluchtmuseumpje deze ook maar even op de foto gezet. De dag kan niet niet meer stuk.