rondreis-IJsland.reismee.nl

Seydisfjördur en IJslandse paarden rijden

Vanmorgen metteen een afspraak gemaakt voor een avondbuitenrit van 2 uur op natuurlijk een IJslander. Tot 16:30 hebben we de tijd voor een rondrit door Eligsstadir naar Seydisfjördur. Via een hele mooie bergweg over de Fjararheidi. Het was weer een belevenis om door de wolkengrens naar boven te rijden. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan in het vissersdorpje waar we als eerste een mooi blauw kerkje hebben gefotograveerd. Ook aan de binnenkant was bijnaalles blauw.We kregen een klein optreden van een vader en dochtertje die spontaan begonnen te zingen en te spelen op het kerkorgel.Ik kan daar van genieten. Daarna hebben we het technisch museum bezocht. Een leuk klein museumpje met allerlei oude technische apparatenende Old Telegraph Station, ook wel Wathne's House Dezewerd gebouwd in 1894 als een prive-woning voor Noorse ondernemer Otto Wathne. In combinatie met de aanleg van de eerste onderzeese telefoonkabel tussen IJsland en het continent in 1906 werd de eerste telefoon- station in dit land. Deze eerste cross-country telefoonlijn werd uitgevoerd met 14.000 telefoonpalen van Seydisfjordur naar de hoofdstad, Reykjavík. De opening van de vaste lijn 29. september 1906 marks the birthdate of Icelandic telecom. september 1906 markeert de geboortedatum van de IJslandse telecom. Na het museumpje hebben we nog wat foto,s gemaakt van de bijzondere lucht. De tijd gaat snel en al snel moeten we terug voor het paardrijden. Onderweg nog snel een arparte waterval die hoog begint en erachter nog een kleiner watervalletje op de foto gezet.En dan snel weer over de berg terug naar Hallormsstadur voor het paardrij avontuur. Ook van deze rit weer volop genoten. Zelfs weer een keer gegallopeerd en door een meertje gelopen met de paardjes.Ik begin in herhaling te vallen maar wat is het hier mooi. 's avonds nog zeker 2 uur in de hotpool gezeten en genoten van het uitzicht.