rondreis-IJsland.reismee.nl

Op een het volgende hotel in Kirkjubaejarklaustur

We gaan vandaag eenhotel verder. Eerst op naar Skokar waar we een open luchtmuseum met turfboerderijtjes uit 1880 en later, houten kerkje en schoolgebouw hebben bezocht. Hier hebben anouk en ik veel lol gehad methet in scéne zetten van foto's. Strenge juffrouw spelen.Fotocameraop de zelfontspanner en dan snel terug lopen en dan maar hopen dat je goed op de foto staat. Daarna hebben we de Skagafoss op de foto gezet. Een waterval met vrije val van wel 60 meter.Wat een geweld is dat.We moeten snel weer verder naarde Mýrdalsjökull (ijsgletsertong). Wat is zo'n ijsmassa toch koud, maar wel erg mooi. Wel heel anders als in Noorwegen. Veel minder blauw door het zwarte lava zand.In 2010 zorgden de urupties van de onder de gletser gelegen Eyjafjallvulkaan voor aswolken die het vliegverkeer in heel Europa stil legde.Ondanks we nog een stukje moesten rijden, toch nog een stop gemaakt in Dyrholaer een uitstekende kaap van 100 meter hoog.Waar we een mooi uitzicht hadden over de Atlandtische Oceaan. Verder gereden naar Vik waar we hebben gegeten en weer sneldoor naar Kirkjubaejarklaustur waar we pas om 22:00 aan kwamen.