rondreis-IJsland.reismee.nl

springbronnengebied en Gullfoss

Vandaag hebben we onze dag grotendeels door gebracht in het springbronnengebied. Dit gebied telt 12 heet water spuitgaten.Zo'n 100 graden Celcius.De bekenste is geysir deze kon vroeger wel 50 meter hoog water op spuiten.Nu spuit hij soms 1x op zijn meest 2x per dag.Helaas heeft hij niets gedaan toen wij er waren. Veel leuker en zeker net zo indrukwekkend was de Strokkur. Deze spuit om de 5 tot 7 minuten tot wel 30 meterhet water omhoog. Ik kan niet beschrijven hoe mooi en indrukwekkend dat is. Je moet zo iets beleven. Maar toch een poging eerst zie je water omhoog komen, dan vormt zich een halve bol die steeds groter wordt en vele kleuren blauw in zich heeft. vervolgens komt er een puntje op, en een tiende van een seconde later spuit hij 30 meter hoog.Het water loopt dan weer in het spuitgat terug.Ook erg mooi vond ikde Blesi. Deze is erg mooi blauwvan kleurdoor opgeloste mineralen. Nadat we heel veel foto's gemaakt hadden zijn we door gereden naar Gullfoss. Een machtige waterval.Deze waterval bevindt zich in een diep ravijn. De beide zijkanten zijn erg groen begroeit door al het opspattende water. Boven de waterval hangt bijna altijd een regenboog. Het eerste deel van de watervalheeft een verval van 10 meter dan maakthet water een hoek en valt het 20 meter verder naar beneden.Hier hele leuke foto's gemaakt. Daarna zijn we terug naar Selfoss hotelgereden.Waar ik en Berend na het eten het even benauwd kregen. Anouk was voor ons uit naar het hotel gerend, ze wilde de eerste zijn.Maar bij aankomst was ze niet bij de hotelkamer.Dus ik terug gelopen naar het restaurant, geen Anouk. Ook niet buiten, niet bij de ijsblokjes automaat. Dus terugnaar de hotelkamer waar ze nog steeds niet was. Ik hadbij binnenkomst wel gezien dat de lift naar de 3de verdiepingging. Dus daar maar even een kijkje genomen. En ja hoor mevrouw zat rustig voor de deur een verdieping te hoog met haar ipod te spelen, en zei 'daar doe je lang over'Wat bleek ze had op het verkeerde knopje gedrukt in de lift.S'avonds nog gezwommen in het leuke zwembad van Selfoss.