rondreis-IJsland.reismee.nl

Pingvellir

Vandaag was het weer een zonnige dag rond de 18 a 19 graden. vandaag hebben we het Pingvellir nationaal park bezocht. Deze plek is uniek, omdat deze ligt op het breukvlak van 2 continenten: het Amerikaanse en het Euopese. Deze braken miljoenen jaren geleden van elkaar en drijven nog steeds enkele cm's per jaar verder uit elkaar, met de groeiende Atlandtische Oceaan ertussenin. Over duizende km's strekt de breuk zich over de Oceaan uit, maar alleen op IJsland komt hij aan de oppervlakte. Bovenop de rotsformatitie had je een heel mooi overzicht over het pingvallavatn. zie foto's. Later hebben we ook nog de Oxárarfoss op de foto gezet waar we flink voor moesten klimmen. maar mooi was hij wel. vandaag dus een flink stuk gewandeld. sávonds met Anouk naar het plaatselijke zwembad met veel hotpools. Heerlijk buiten gezwommen, en geklets met plaatselijke bevolking tot 22:00 toen moesten weeruit. Je heb hier niet in de gaten dat het al zo laat is het blijft licht.